به گزارش خبرنگار مهر، مسعود نجابتی شامگاه سهشنبه در مراسم افتتاحیه کارگاه جشنواره ملی پوستر وحدت که با حضور ۹۰ طراح مطرح کشوری در سالن آفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: امروز شاهد گردهمایی طراحان جوان وخوب کشور در قم هستیم و در واقع یک اردوی جهادی فرهنگی با حضور هنرمندان و طراحان شکل گرفته تا بتوان در مدت سه روز برای مهمترین موضوع جهان اسلام که همانا وحدت است راه حلهای بصری پیدا کنند.
دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) بیان داشت: امروز از این کارگاه ملی پوستر وحدت انتظارات زیادی وجود دارد و جامعه منتظر است تا پوسترهایی با مفاهیم وحدت اسلامی را به نظاره بنشیند.
نجابتی با بیان اینکه تعریف و نگاه ما به پوستر در حقیقت به عنوان یک رسانه است افزود: پوستر تنها یک اثر هنری صرف همانند یک تابلوی نقاشی نیست؛ بلکه یک رسانه است و رسالتی را به دوش میکشد و قرار است مفاهیمی را به دیگران منتقل کند.
ترکیب بندی نامناسب در یک اثر بزرگترین مانع در جهت برقراری ارتباط موثر هنرمند با مخاطب است
دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از ویژگیهای یک پوستر خوب اظهار داشت: پوستری خوب است که در آن شاهد ابهام تصویری نباشیم چرا که چنین پوستری نمیتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
وی افزود: ممکن است یک ایده خوبی در ذهن یک هنرمند شکل بگیرد، اما هنرمند نتواند آن را در یک اثر شفاف پرورش دهد و به مخاطب ارائه کند.
نجابتی گفت: ابهام بصری در پوستر در حقیقت بدان معنی است که هنرمند نتوانسته با استفاده از ترکیب بندی، فنون بصری و تکنیکهای رایج مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب ارائه دهد و در واقع هنرمند در پرداخت کار با مشکل مواجه شده است.
دبیر هنری کارگاه ملیپوستر وحدت (حبل الله) با بیان اینکه به اعتقاد کارشناسان ترکیب بندی نامناسب در یک اثر مهمترین و بزرگترین مانع در جهت برقراری ارتباط موثر هنرمند با مخاطب است افزود: ترکیب بندی نامناسب امروز از جمله آفاتی است که هنرمندان گرافیست با آن روبه رو هستند، به خصوص در فضای کاری امروز که هنرمند روشهای خلاقانه را دنبال میکند.
وضوح تصویر از ویژگیهای یک پوستر خوب است
نجابتی با بیان اینکه وضوح تصویر از ویژگیهای یک پوستر خوب است ادامه داد: پیام در یک پوستر باید به خوبی و با وضوح نسبی ارائه شود و در حقیقت آن مفهوم برای مخاطب قابل شناسایی باشد.
استاد برجسته گرافیست کشور، گفت: یکی از دلایلی که برخی از پوسترها نتوانستهاند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند، آن است که قصد و هدف تولید آن اثر برای توزیع انبوه و نمایش گسترده نبوده است و تنها برای ارائه به جشنوراره بوده و گاها دیده میشود برخی از پوسترها نتوانستهاند با بهره گیری از عناصر بصری و نوشتاری، رعایت ترکیب بندی مناسب و استفاده از تصاویر تاثیرگذار؛ با مخاطب ارتباط برقرار کنند.
غرب با ابزار گرافیک مفاهیم نادرست خود را القاء میکند
وی در ادامه با بیان اینکه امروز در غرب جریانی موسوم به موج نو در عرصه طراحی راه افتاده است که البته غالب نیست و جریان ضعیفی به شمار میرود، افزود: دنیای غرب توانسته از این فضا در جنگ نرم به خوبی بهره ببرد و با بهره گیری از عرصه گرافیک مفاهیم نادرست خود را در جامعه منتشر کند.
دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) بیان داشت: هدف طراحان انقلابی و مذهبی در عرصه گرافیک یک هدف مقدس است تا بتوانند مفاهیم ارزشی، اسلامی و انسانی را در جامعه ترویج کنند.
نجابتی اضافه کرد: موثرترین روش برای برقراری ارتباط با مخاطب وضوح تصویر است و در یک پوستر تا تصویر واضحی نباشد ارتباط موثر با مخاطب برقرار نمیشود.
استاد برجسته گرافیست کشور، ابراز داشت: یکی از مهمترین عواملی که بعد از ترکیب بندی در وضوح کار تأثیرگذار است بحث تضاد است که تضاد نیز ممکن است در زمینههای مختلفی از جمله اندازه، بافت، جهت و رنگ خود را در پوستر نشان دهد.
دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) تأکید کرد: طراحان باید توجه داشته باشند در طراحی یک پوستر بدون استفاده از تضادها، کارها یکنواخت و ملالآور خواهد شد و مخاطب نمیتواند با آن پوستر ارتباط خوبی برقرار کند.
نظر شما